Головна » Статті » Мої статті |
У сучасній педагогічній теорії та практиці відбувається інтенсивний процес розробки системи виховання та навчання обдарованих дітей. За визначенням багатьох учених, складовими системи роботи з цієї проблеми, на які треба орієнтувати педагогічних працівників є:
Складна та багатоаспектна проблема роботи з обдарованими дітьми потребує якісних нововведень на рівні теорії та практики. Науковці пропонують різні підходи до побудови освітнього процесу обдарованих дітей. Індивідуально-особистісний. Він базується на тому, що необхідно враховувати не лише індивідуальність учня, а й усю систему стосунків особистості з оточенням; оцінювати вплив цих стосунків на психіку дитини та її індивідуальні можливості. Обов’язкові елементи цього підходу:
Провідною формулою розвитку здібностей є розвивальні завдання, які за змістом мають бути оптимальним навантаженням для дитини і формувати в неї раціональні вміння розумової праці. Дидактичний. Найхарактернішим проявом обдарованості є ті здібності, які вже притаманні певній особистості, нібито раз і назавжди сформовані. Саме на цьому базується більшість педагогічних стереотипів про особливості розвитку обдарованих дітей. Відповідно до цього, освітні технології для обдарованих дітей побудовано за екстенсивним принципом. Завдання ж педагога – створити таку навчальну ситуацію, яка б максимально навантажувала провідну здібність конкретної дитини (інтелектуальну чи спортивну). Дидактико-психологічний – пріоритет залишається за дидактикою. Наочним зразком цього підходу є введення в освітній процес психологічної служби, яка має компенсувати труднощі, що виникають у педагога та учня під час реалізації даної навчальної програми. Психо-дидактичний підхід має психологічний пріоритет у побудові освітянської технологій. В останнє десятиріччя це знайшло відображення в теорії та практиці розвивального навчання, за якого знання, вміння та навички з мети освітнього процесу перетворюють на засіб когнітивного (пізнавального) та особистісного розвитку учнів. Під його реалізації необхідно:
Навчання дітей з високим розумовим потенціалом у звичайному позашкільному навчальному закладі можна здійснити на підставі стратегії прискорення та стратегії збагачення навчання. Організаційними формами прискорення є:
Прискорення навчання пов’язане зі змінами швидкості навчання, а не його змісту. Друга стратегія – стратегія збагачення, дає дитині змогу в середовищі своїх однолітків розвивати інтелектуальні здібності на відповідному рівні. | |
Переглядів: 778 | | |
Всього коментарів: 0 | |