Проект “Обдаровані діти на 2009-2016 рр.”
Педагогічним колективом Балаклійської станції юних натуралістів ухвалений проект «Обдаровані діти на 2009-2016 рр.», який й впроваджується в життя впродовж всього цього часу.
Актуальність проекту:
Обдарованість є сукупністю особистісних якостей, що виявляються у взаємодії і єдності, або досконало розвинутою однією із людських якостей (можливостей) здібностей, що вирізняють людину серед інших. Яка якість найбільш притаманна тій чи іншій дитині – це завдання батьків, школи, позашкільних навчальних закладів не лише виявити, а вміло, терпляче допомогти розвинути, навчити працювати над її вдосконаленням. Це з часом і приведе до розуміння дитиною свого природного призначення, розвитку її мислення і злету інтелекту до вищих теоретичних рівнів.
Виявити талант, обдарованість дитини – це лише початок роботи. Що зробити для того, щоб дитина усвідомила життєве значення для себе власної обдарованості і відповідно ставилася до її саморозвитку? Як спрямувати емоційно-почуттєвий світ дитини на ефективний саморозвиток власної обдарованості?
Всі ці питання постійно стають перед педагогами під час роботи з обдарованими учнями.
Мета проекту:
Формування механізмів виявлення, відбору обдарованої молоді СЮН та надання їм соціально-педагогічної підтримки.
Завдання проекту:
- створення системи пошуку, відбору та розвитку інтелектуально розвинутих і творчо обдарованих дітей та підлітків з числа вихованців СЮН;
- об’єднання зусиль керівників гуртків, соціально-психологічної служби, адміністрації СЮН та громадськості у роботі з пошуку і підтримки талановитих і обдарованих учнів;
- розробка системи стимулювання участі вихованців, учнів, слухачів у діяльності секції МАН, інтелектуальних іграх, турнірах, еколого-краєзнавчих акціях, конкурсах;
- випереджальна підготовка педагогів – позашкільників, керівників гуртків до роботи з обдарованою дитиною;
- модернізація матеріально-технічної бази існуючих гуртків та організація діяльності нових, що відповідають потребам розвитку творчо обдарованої молоді;
- організація соціально-психологічного супроводу розвитку особистості дитини, моніторинг діяльності вихованців;
- сприяння професійному самовизначенню дитини.
Шляхи реалізації:
- Вивчити та впроваджувати в практику діяльності СЮН інноваційниі педагогічні технології з оптимізації, диференціації, індивідуалізація навчання щодо розвитку творчої особистості шляхом створення “Банку інноваційних технологій»; (2009 р.).
- Розробки психолого-педагогічної рекомендації педагогів – позашкільників з питань виявлення обдарованих дітей щодо діагностики, анкетування визначення творчих здібностей і спрямування особистості;
(2009-2011 р. р.).
- Створити консультаційну психолого-педагогічну службу для батьків з питань виховання і навчання обдарованої дитини (модель “Школа майбутніх батьків”); (2009-2012 р.р.).
- Поновлення і розширення зв’язків з вузівськими науковими інститутами з метою залучення наукового потенціалу до роботи з обдарованими дітьми; (2009-2011 р.р.).
- Забезпечення участі юних науковців у конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт учнів членів МАН; (протягом 2009-2016 р.р.).
- Залучення дітей-сиріт, дітей з малозабезпечених сімей до роботи гуртків, наукових товариств; (протягом 2009-2016 р.р.).
- Запровадження системи матеріального заохочення педагогів СЮН, вихованців, які стали переможцями обласних, Всеукраїнських та міжнародних олімпіад, конкурсів, турнирів; (2009-2016 р.р.).
Очікувані результати:
- створення дієвої системи виявлення , відбору та підтримки обдарованих дітей;
- створення умов для творчого, інтелектуального, духовного самовдосконалення дітей та стимулювання їх творчої діяльності;
- формування у дитини умінь і навичок культури введення наукового дослідження;
- формування соціально-творчої обдарованості, її громадської активності та соціального досвіду;
- підвищення рівня науково-методичного та інформаційного забезпечення педагогічних працівників, які проводять роботу з обдарованими дітьми;
- розширення інформаційно-аналітичного банку даних “Творча обдарованість»;
- задоволення потреб учнів і вихованців у професійному самовизначенні та творчій самореалізації.
- використання новаторських концепцій та впровадження нових технологій педагогічного процесу через експериментальні майданчики;
- впровадження нетрадиційних форм навчання (ековітальні, агітаційні колективи екологічного тощо);
- впровадження в практичну діяльність нетрадиційних, перспективних методів роботи з учнівською молоддю з дослідно-експериментальної роботи у зоопарку, навчально-дослідних ділянках, теплиці;
- формування серйозного ставлення до результатів роботи, розвиток трудових вмінь і навичок;
- використання як важливого стимулу пізнавальної і творчої активності учнівської молоді через їх участь у Міжнародних, Всеукраїнських, обласних районних конкурсах, акціях, конференціях;
- забезпечення потреб особистості у творчій самореалізації через розвиток системи пошуку, підтримки юних талантів і обдарувань, з метою формування творчої і наукової еліти, через залучення вихованців до роботи у наукових товариствах, до участі у Всеукраїнському дитячому екологічному конгресі, Всеукраїнському дитячому симпозіумі “Дотик природи”;
- проведення моніторингових досліджень стану води, повітря, ґрунтів, вивчення біорізноманіття. Особливе значення в цьому процесі мають навчальні екологічні стежки, комплексні екологічні експедиції, під час яких можна збирати матеріали для підготовки наукових робіт, виконувати завдання вчених;
- практичні роботи учнів мають бути обов’язково диференційованими творчими, спонукати вихованців до самостійної навчально-пізнавальної діяльності, до виконання експериментальних робіт;
- участь у Всеукраїнських масових заходах, а також екологічні ігри, вікторини, різноманітні конкурси, тематичні вечори тощо, повинні допомогти неформальному спілкуванню керівника із школярами;
- застосування інформаційних технологій: нові форми звітності та інформації, систематизування літературні надходження модифікаційні форми навчання, інноваційні структури навчання, мережа Інтернет.
Мета: формування практичного розуму цілеспрямованого учня СЮН і передбачає:
— дотримання принципу науковості, системності та принципу зв’язку навчання з життям;
— наукові товариства, очно-заочна біологічна школа як найбільш перспективні напрями підтримки, виявлення таланту, обдарувань, сприяють подальшому розвитку здібностей, формуванню особистості;
— використання інноваційних технологій (лекції-дослідження, лекції-екскурсії, семінари-дискусії, семінари-дослідження, експеримент, моделювання, моніторинг;
— використання активних і інтерактивних методів навчання;
— проведення експедицій, польових практик, моніторингових досліджень;
— стимулювання розпочатої діяльності, що може вплинути на вибір майбутньої професії;
— сприяння засвоєнню і практичному опануванню науковими методами дослідження;
— розробку індивідуальних програм самоосвіти учнів;
— вивчення біології таким чином, щоб забезпечити формування в учнів наукової картини живої природи, дати знання, необхідні для повсякденної діяльності, сприяти засвоєнню норм і правил екологічної етики та створенню свідомої мотивації здорового способу життя;
— використання сучасних інформаційних та телекомунікаційних технологій, проведення заочних етапів конкурсів, олімпіад;
— забезпечення профільного навчання.
/z
|