Головна » Статті » Мої статті |
Дитина — це найдорожче в нашому житті. Це і скарб, і таємниця, і божественна краплина, котра промовляє своїми оченятами: «Я прийшла в цей світ. Полюбіть мене, допоможіть мені, навчіть мене. Я щира, я ще не знаю заздрощів і обману. Збережіть мене». Вплив сім’ї на дитину унікальний, а багато в чому й незамінний. У родині особистість формується в природних умовах, вихователі тут — найближчі й найдорожчі люди, з якими дитина постійно спілкується і яким повністю довіряє. Тут, образно кажучи, закладається коріння, з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди. Сучасна родина має стати головною ланкою у вихованні дитини, однак для цього їй необхідна психолого-педагогічна допомога. Значно впливає на виховання дітей взаємодія навчальних закладів і сім’ї, ефективність якої залежить від особливостей організації роботи з батьками.
Головні завдання роботи з сім’єю 1. Пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків. 2. Організація заходів, що дають батькам систему вмінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома. 3. Гуманізація змісту та форм роботи з сім’єю і взаємовідносин «педагоги — батьки». Педагог має виступати об’єднувальною ланкою між навчальним закладом та сім’єю, сприяти підвищенню педагогічної культури батьків, особливо молодих. Добре організована взаємодія батьків і вихователів дає помітні результати. Насамперед необхідно ознайомити батьків: • з концепцією розвитку закладу; • з програмами та змістом навчання дитини; • з формами та методами навчання та виховання. Які питання краще обговорити з батьками гуртківців? • Виховання пізнавального інтересу до навколишнього світу. • Джерела розвитку мотивації до занять у гуртках. • Виявлення і розвиток здібностей дитини. • Психологічні особливості дітей різного віку. • Можлива участь батьків у навчально-виховному процесі позашкільного закладу. Що необхідно враховувати при плануванні діяльності ПНЗ у роботі з батьками? • Склад сім’ї. • Рівень педагогічної компетентності батьків. • Характер взаємовідносин між педагогами (кожним) і батьками, між батьками і дитиною, між педагогом і дитиною в гуртку. Стратегія діяльності ПНЗ щодо організації взаємодії з батьками У кожному ПНЗ повинна бути власна стратегія роботи з батьками, результативна система співпраці та взаємодії. Стратегія співпраці з батьками не може бути визначена без чіткого уявлення про педагогічні проблеми, які можна вирішити разом. Це можуть бути проблеми: • вибору освітньої програми для дитини; • мотивації дитини до навчання; • розвитку і підтримки здібностей та інтересів дитини; а також такі завдання: • допомога у визначенні з життєвими планами, вибором професії; • взаємодія з метою підтримки здоров’я дитини; • попередження та подолання конфліктів з однолітками, дорослими (педагогами, батьками та іншими); • організація змістовного дозвілля дитини. Саме педагог проектує педагогічну систему взаємодії та співпраці з батьками. Однак до взаємодії залучені дві сторони — ПНЗ і сім’я, тому її мета повинна бути зрозумілою обом сторонам. Педагог повинен мати власні відповіді на такі запитання: • Чи є в навчальному закладі, в гуртках досвід співпраці з сім’єю (види спільної діяльності, форми, проблеми, результати)? • В яких випадках і чому взаємодію з батьками встановити неможливо? • Що може дати взаємодія сім’ї і ПНЗ дитині? Не секрет, що хороший позашкільний навчальний заклад цілеспрямовано реалізує не тільки освітню, а й виховну функцію, пов’язану з розвитком особистості вихованців, має свою оригінальну виховну систему. Виховна система кожного гуртка є невід’ємною частиною виховної системи ПНЗ у цілому.
Нетрадиційні форми роботи з батьками 1. Педагогічний десант (виступи педагогів з актуальних проблем виховання дітей, виступи гуртківців з концертними програмами на підприємствах, в організаціях, де працюють батьки). 2. Дерево родоводу (зустріч поколінь, роздуми над проблемами родинного виховання, звернення до народної педагогіки). 3. У родинному колі (анкетування батьків, індивідуальна допомога родинам через консультації, показ, зустрічі з лікарями, психологом, юристами). 4. Народна світлиця (звернення до народних традицій, формування особистості школяра через мистецтво, спільну діяльність батьків, дітей, педагогів). 5. День добрих справ (спільна діяльність педагогів, батьків і дітей). 6. Вечір великої родини (участь беруть батьки, гуртківці, педагоги; організація відпочинку, ігри, концерт, виступи театру). 7. Альбом-естафета «Як ми живемо» (досвід організації роботи з дітьми в родині). 8. Клуб «Родинні традиції». 9. Родинна скарбничка (добірка матеріалів з досвіду родинного виховання). 10. Аукціон ідей родинної педагогіки. 11. «Батьківський ринг». 12. Дні довіри (у визначені дні педагоги, лікар, психолог ведуть прийом батьків і консультують їх із проблем виховання). 13. Родинні свята в гуртку. 14. Дні відкритих дверей (запрошення батьків на заняття дітей). 15. Прес-центр «Для вас, батьки». Пропонуємо орієнтовну тематику рубрик, за якими може працювати прес-центр для батьків: • Педагогічну культуру — в кожну сім’ю. • Батьківський телетайп (інформація про заходи для батьків). • Довідкове бюро (інформація з проблем виховання). • Пропонуємо прочитати (про нові видання). • Співпраця сім’ї та ПНЗ. • Соціометрія (матеріали соціальних та психолого-педагогічних досліджень із проблем сімейного виховання). Батько і мати — найкращі вихователі. Вони впливають на поведінку дитини навіть тоді, коли їх немає вдома. Пам’ятайте, що дитина — дзеркало житія своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так і в дітях відбивається моральна чистота батька й матері. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей були прекрасними. «Щоб рости і бути щасливою, дитині потрібна любов, упевненість у своїх силах, у своїй значущості для нас, дорослих» (Я. Корчак). Отже, поєднуючи зусилля педагогічного колективу ПНЗ, батьків та вихованців, ми виховуємо особистість, якій притаманні почуття любові до світу, толерантність, гнучкість та відповідальність. І якої б системи виховання не дотримувався педагог, кожен знає, що головне — виховати Людину. | |
Переглядів: 2388 | | |
Всього коментарів: 0 | |