Головна » Статті » Мої статті

Робота позашкільного навчального закладу з батьками

Дитина — це найдорожче в нашому житті. Це і скарб, і таємниця, і божественна краплина, котра промовляє своїми оченятами: «Я прий­шла в цей світ. Полюбіть мене, допоможіть мені, навчіть мене. Я щира, я ще не знаю заздрощів і обману. Збережіть мене».

Вплив сім’ї на дитину унікальний, а багато в чому й незамінний. У родині особистість формується в природних умовах, вихователі тут — найближчі й найдорожчі люди, з якими дитина постійно спілкується і яким повністю довіряє. Тут, образно кажучи, закладається коріння, з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди.

Сучасна родина має стати головною ланкою у вихованні дитини, однак для цього їй необхідна психолого-педагогічна допомога. Значно впливає на виховання дітей взаємодія навчальних закладів і сім’ї, ефективність якої залежить від особливостей організації роботи з батьками.

 

Головні завдання роботи з сім’єю

1. Пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків.

2. Організація заходів, що дають батькам систему вмінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома.

3. Гуманізація змісту та форм роботи з сім’єю і взаємовідносин «педагоги — батьки».

Педагог має виступати об’єднувальною ланкою між навчальним закладом та сім’єю, сприяти підвищенню педагогічної культури батьків, особливо молодих. Добре організована взаємодія батьків і вихователів дає помітні результати.

Насамперед необхідно ознайомити батьків:

• з концепцією розвитку закладу;

• з програмами та змістом навчання дитини;

• з формами та методами навчання та виховання.

Які питання краще обговорити з батьками гуртківців?

• Виховання пізнавального інтересу до навколишнього світу.

• Джерела розвитку мотивації до занять у гуртках.

• Виявлення і розвиток здібностей дитини.

• Психологічні особливості дітей різного віку.

• Можлива участь батьків у навчально-виховному процесі поза­шкільного закладу.

Що необхідно враховувати при плануванні діяльності ПНЗ у роботі з батьками?

• Склад сім’ї.

• Рівень педагогічної компетентності батьків.

• Характер взаємовідносин між педагогами (кожним) і батьками, між батьками і дитиною, між педагогом і дитиною в гуртку.

Стратегія діяльності ПНЗ щодо організації взаємодії з батьками

У кожному ПНЗ повинна бути власна стратегія роботи з батьками, результативна система співпраці та взаємодії. Стратегія співпраці з батьками не може бути визначена без чіткого уявлення про педагогічні проблеми, які можна вирішити разом.

Це можуть бути проблеми:

• вибору освітньої програми для дитини;

• мотивації дитини до навчання;

• розвитку і підтримки здібностей та інтересів дитини;

а також такі завдання:

• допомога у визначенні з життєвими планами, вибором професії;

• взаємодія з метою підтримки здоров’я дитини;

• попередження та подолання конфліктів з однолітками, дорослими (педагогами, батьками та іншими);

• організація змістовного дозвілля дитини.

Саме педагог проектує педагогічну систему взаємодії та співпраці з батьками. Однак до взаємодії залучені дві сторони — ПНЗ і сім’я, тому її мета повинна бути зрозумілою обом сторонам.

Педагог повинен мати власні відповіді на такі запитання:

• Чи є в навчальному закладі, в гуртках досвід співпраці з сім’єю (види спільної діяльності, форми, проблеми, результати)?

• В яких випадках і чому взаємодію з батьками встановити неможливо?

• Що може дати взаємодія сім’ї і ПНЗ дитині?

Не секрет, що хороший позашкільний навчальний заклад цілеспря­мовано реалізує не тільки освітню, а й виховну функцію, пов’язану з розвитком особистості вихованців, має свою оригінальну виховну систему. Виховна система кожного гуртка є невід’ємною частиною виховної системи ПНЗ у цілому.

 

Нетрадиційні форми роботи з батьками

1. Педагогічний десант (виступи педагогів з актуальних проблем виховання дітей, виступи гуртківців з концертними програмами на підприємствах, в організаціях, де працюють батьки).

2. Дерево родоводу (зустріч поколінь, роздуми над проблемами родинного виховання, звернення до народної педагогіки).

3. У родинному колі (анкетування батьків, індивідуальна допомога роди­нам через консультації, показ, зустрічі з лікарями, психологом, юристами).

4. Народна світлиця (звернення до народних традицій, формування особи­стості школяра через мистецтво, спільну діяльність батьків, дітей, педагогів).

5. День добрих справ (спільна діяльність педагогів, батьків і дітей).

6. Вечір великої родини (участь беруть батьки, гуртківці, педагоги; організація відпочинку, ігри, концерт, виступи театру).

7. Альбом-естафета «Як ми живемо» (досвід організації роботи з дітьми в родині).

8. Клуб «Родинні традиції».

9. Родинна скарбничка (добірка матеріалів з досвіду родинного виховання).

10. Аукціон ідей родинної педагогіки.

11. «Батьківський ринг».

12. Дні довіри (у визначені дні педагоги, лікар, психолог ведуть прийом батьків і консультують їх із проблем виховання).

13. Родинні свята в гуртку.

14. Дні відкритих дверей (запрошення батьків на заняття дітей).

15. Прес-центр «Для вас, батьки».

Пропонуємо орієнтовну тематику рубрик, за якими може працювати прес-центр для батьків:

• Педагогічну культуру — в кожну сім’ю.

• Батьківський телетайп (інформація про заходи для батьків).

• Довідкове бюро (інформація з проблем виховання).

• Пропонуємо прочитати (про нові видання).

• Співпраця сім’ї та ПНЗ.

• Соціометрія (матеріали соціальних та психолого-педагогічних досліджень із проблем сімейного виховання).

Батько і мати — найкращі вихователі. Вони впливають на по­ведінку дитини навіть тоді, коли їх немає вдома. Пам’ятайте, що дитина — дзеркало житія своїх батьків. Як у краплині води відбивається сонце, так і в дітях відбивається моральна чистота батька й матері. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей були прекрасними. «Щоб рости і бути щасливою, дитині потрібна любов, упевненість у своїх силах, у своїй значущості для нас, дорослих» (Я. Корчак).

Отже, поєднуючи зусилля педагогічного колективу ПНЗ, батьків та вихованців, ми виховуємо особистість, якій притаманні почуття любові до світу, толерантність, гнучкість та відповідальність. І якої б системи виховання не дотримувався педагог, кожен знає, що головне — виховати Людину.

Категорія: Мої статті | Додав: lpurdya (28.01.2016)
Переглядів: 2344 | Теги: Балаклійська СЮН, стратегія, нетрадиційні форми, Батьки, Пурдя Людмила Андріївна, Дитина, ПНЗ | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
avatar